Sunday 4 August 2013

ALLAH BERFIRMAN:

"Dan janganlah kamu menyerupai orang-orang yang bercerai-berai dan berselisih sesudah datang keterangan yang jelas kepada mereka. Mereka itulah orang-orang yang mendapat siksa yang berat."

(Surah Ali Imran:105)

Seorang Yahudi bernama Syas bin Qais telah memunculkan fitnah dan menceritakan kisah silam yang membuatkan suku Aus dan Khazraj mengangkat pedang sesama mereka. Fitnah yang ditimbulkan tersebar kepada Rasulullah sallallahu'alaihi wa sallam, lalu baginda berkata:

"Wahai kaum Muslimin! Ingatlah kepada Allah! Ingatlah kepada Allah! Apakah dengan perbuatan jahiliyah ini kalian menjadi redha, sedangkan aku ditengah-tengah kalian. Setelah kalian mendapatkan petunjuk dari Allah kepada Islam dan memuliakan kalian dengannya serta menghapus budaya jahiliyah dari kalian dan menyelamatkan kalian dari kekafiran, lalu, kalian mahu kembali lagi kepada masa kekafiran?"

Fitnah perpecahan umat Islam bermula dari makar bisikan syaitan dan tipu daya musuh Islam. Rentetan isu dunia kini, umat Islam semakin banyak berpecah dan terdapat musuh dalam selimut yang menyebabkan perpecahan tersebut.

Kisah dan iktibar yang diperoleh wajar disematkan dalam hati.

Teringat juga kisah Abdullah bin Saba yang turut menjadi pemecah belah umat Islam ketika zaman khalifah Utsman. Kini, watak tersebut akan sentiasa diwarisi zaman berzaman.

Walau pada hakikatnya al-quran dan hadith telah diwasiatkan, namun, jalan nafsu itu tetap pilihan utama. Semoga akan wujud generasi yang memahami isi al-quran dan hadith itu.

No comments: