Saturday 11 January 2014

ASYIK MINTA DALIL, ITULAH WAHABI !!

Ahli Bid'ah sering berkata: " ... Ciri-ciri Wahabi ialah mereka sering bertanya 'apa dalilnya, apa dalilnya?'..."

Komentar:

1- Ini merupakan satu helah untuk mereka menutupi kebatilan dan penipuan mereka atas nama agama. Mereka tahu, mereka tidak memiliki dalil yang kuat untuk mempertahankan bid'ah dan kesyirikan mereka. Agar manusia tidak dapat menghidu kedustaan mereka yang diatasnamakan agama, maka mereka pun menghalangi manusia daripada meminta atau bertanyakan dalil.

2- Perkataan mereka itu merupakan penghinaan kepada perintah Allah agar manusia mengemukakan dalil (bukti) akan setiap yang mereka perkatakan / amalkan. Firman Allah: "Tunjukkanlah bukti kebenaranmu jika kamu orang yang benar" - Surah Al-Baqarah, ayat 111.

3- Ucapan mereka itu juga merupakan perlekehan kepada perintah Allah agar manusia berusaha untuk mengetahui setiap yang mereka ikuti atau pegangi. Firman Allah: "Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak memiliki pengetahuan mengenainya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semua itu akan diminta pertanggungjawabannya." -Surah Al-Isra, ayat 36.

4- Ungkapan mereka itu juga merupakan penentangan kepada suruhan Allah agar manusia segera mengembalikan perselisihan di antara mereka kepada Allah (al-Qur'an) dan Rasul-Nya (al-Sunnah). Firman Allah: "Maka apabila kamu berselisih tentang suatu perkara hendaklah kamu mengembalikannya kepada Allah dan Rasul jika benar kamu beriman kepada Allah dan Hari Akhirat." - Surah An-Nisa', ayat 59.

No comments: